اسکوتر

راهنمای خرید اسکوتر

راهنمای خرید و انتخاب بهترین اسکوتر
3/5 - (13 امتیاز)

به دنبال یک اسکوتر برای خود هستید؟ آیا میدانید تفاوت اسکوتر ها در چیست؟

تفاوت Lean یا Tilt چیست؟

بلبرینگ Abec-5 با Abec-7 چه تفاوتی با هم دارند؟

چرخ های پلی اورتان خوب هستند یا خیر؟

اسکوتر 3 چرخ خوب است یا 2 چرخ؟

دیگر وقت پایان دادن به تمام این سوالات است. ما در این مقاله به بررسی تمام مواردی می پردازیم که در انتخاب بهترین اسکوتر باید در نظر گرفت.

این راهنما تمام اصطلاحات اسکوتر را بررسی می کند و تمام سوالات شما در مورد اسکوتر را پاسخ می دهد.

با ما همراه باشید.

راهنمای خرید و انتخاب بهترین اسکوتر

[row]

[col span=”6″ span__sm=”12″]

انتخاب اسکوتر بر اساس سن

نوع اسکوتر بر اساس شکل

اسکوتر با صندلی

اسکوتر 3 چرخ

اسکوتر معمولی با 2 چرخ

اسکوتر فری استایل

اسکوتر الکتریکی یا اسکوتر برقی

اسکوترهای آفرود

چرخ اسکوتر

بلبرینگ اسکوتر

[/col]
[col span=”6″ span__sm=”12″]

دستگیره و فرمان

ارتفاع فرمان

دستگیره با قابلیت تنظیم ارتفاع

فرمان تلسکوپی

فرمان با ارتفاع از پیش تعیین شده

فرمان ثابت

اسکوتر تاشو

وزن اسکوتر

دِک یا عرشه اسکوتر

ترمز

محدودیت وزن

[/col]

[/row]

انتخاب اسکوتر بر اساس سن

اولین تصمیمی که باید هنگام انتخاب اسکوتر در نظر داشته باشید، نوع آن و انتخاب یک مدل مناسب بر اساس سن شما یا کودک شماست.

بدیهی است که اطمینان حاصل کنید که یک اسکوتر مناسب برای سن مورد نظرتان خریداری کنید.

انواع اسکوتر بر اساس سن


نوع اسکوتر بر اساس شکل

انتخاب نوع مناسب اسکوتر بر اساس شکل نیز بسیار مهم است که شما به نسبت نیازتان باید اسکوتر با شکل مناسب را انتخاب کنید.

اسکوتر با صندلی

hdk برای کم سن ترین کودکان مناسب است. معمولا مدلهایی که صندلی دارند این قابلیت را دارند که صندلی از آنها جدا می شود. صندلی به کودکان این قابلیت را می دهد بدون اینکه به پاهای کودک فشار بیاید، رکاب زدن را یاد بگیرند. کودکانی که از سنین پایینی برخوردار هستند پس از یاد گرفتن اینکه چطور پا بزنند می توانند صندلی را جدا کرده و به صورت معمولی از آن استفاده کنند.

اسکوتر مخصوص کودکان با صندلی


اسکوتر 3 چرخ

اسکوترهای 3 چرخ برای کودکان زیر 5 سال بسیار مناسب هستند زیرا دارای تعادل بهتری هستند و استفاده از آن ها بسیار آسان است. برای کسانی که سنین بالاتری دارند و یادگیری تعادل هنوز برایشان کمی مشکل است این مدل پیشنهاد می شود.

اسکوتر 3 چرخ مناسب برای کودکان


اسکوتر معمولی با 2 چرخ

اکثر کودکان از حدود 5 سال به بالا می توانند از این مدل که استاندارد می باشد استفاده کنند. اکثر کودکان این مدل را ترجیح می دهند. اسکوترهای معمولی برای این طراحی شده اند که شما را از یک نقطه به نقطه دیگری جابجا کند و حرکات نمایشی را نمی توان با مدل های معمولی آن انجام داد. این مدلها بیشتر مخصوص بچه ها هستند. اگر شما می خواهید حرکات نمایشی انجام دهید نیاز به اسکوترهای فری استایل دارید که آلیاژ های متفاوتی دارند که در ادامه به آن می پردازیم.

فروش انواع اسکوتر بچه گانه


اسکوتر فری استایل

این مدلها مخصوص حرکات نمایشی هستند. فلز به کار رفته در بدنه آن ها بسیار محکم است و در عین حال وزن بسیار سبکی دارد. این استحکام برای مقاومت در برابر ضربه تریک ها، برخورد با زمین و پرش ها نیاز است. اگر به دنبال خرید فری استایل هستید می توانید مقاله مخصوص فری استایل را بخوانید.

اسکوتر برای حرکات نمایشی

از بهترین برندهای اسکوتر Stunt یا همان نمایشی می توان موارد زیر را نام برد :

Blunt Envy

Addict

Madd Gear – MGP

Sacrifice Scooter

Crisp Scooters


اسکوتر الکتریکی یا اسکوتر برقی

اسکوترهای برقی از موتور الکتریکی برخوردار هستند و بسته به نوع آنها سرعتی بین 15 تا 20 کیلومتر در ساعت می باشد. اکثر اسکوتر های برقی نیاز به یک پا زدن اولیه دارند تا بتوان آن ها را راه اندازی کرد.

اسکوتر برقی با موتور الکتریکی


اسکوترهای آفرود

یک نوع اسکوتر دیگر نیز وجود دارد که اصطلاحاً به آن ها آفرود گفته می شود. همانطور که از نام آن پیداست از این نوع اسکوتر در زمین های ناهموار مانند خاک یا چمن استفاده می شود و تفاوت عمده آن با اسکوتر های دیگر در اندازه و نوع چرخ آن است. چرخ های این نوع اسکوتر از نوع پنوماتیک است و برای زمین های ناصاف بسیار عالی می باشند.

اسکوتر آفرود با لاستیک


حال به بررسی اجزای مختلف اسکوتر می پردازیم

چرخ اسکوتر

قطر چرخ – چرخ های استاندارد روی اسکوتر معمولاً بین 100 میلی متر تا 110 م

چرخ اسکوتر

یلی متر هستند و معمولا در اسکوترهای استاندارد این سایزها را مشاهده می کنید. این سایز چرخ ها هم برای جابجایی مناسب هست هم برای انجام تریک ها و ترفندهای نمایشی اندازه خوبی است. با این حال چرخ های با اندازه های مختلف برای کارهای مختلف وجود دارد.

قطر چرخ بزرگتر – مانند 120 میلی متر یا بزرگتر به شما سواری بهتر برای جابجایی می دهد. چرخ های بزرگتر به شما این امکان را می دهد که به نسب چرخ های کوچکتر با سرعت بیشتری حرکت کنید. با داشتن چرخ های بزرگتر شما کمتر از قبل نیاز به پا زدن پیدا می کنید و با یک فشار سریعتر حرکت می کنید. چرخ های بزرگتر سواری نرم تری را نیز ارائه می دهند. آنها ضربه های ناشی از برجستگی ها و ترک های زمین را به راحتی عبور می کنند. چرخ های بزرگتر برای سفر در زمین های ناهموار بهتر است.

قطر چرخ کوچکتر – چرخ های کوچکتر برای انجام ترفندها و قدرت مانور بهتر است. با داشتن چرخ های کوچکتر نیاز به پا زدن بیشتری خواهید داشت اما قدرت مانور بهتری به شما می دهد و سریعتر می توانید حرکات نمایشی را اجرا کنید. اگر میخواهید از اسکوتر برای طی کردن مسیرها استفاده کنید، چرخ های بزرگتر را انتخاب کنید، اما اگر میخواهید حرکات نمایشی اجرا کنید به دنبال چرخ های کوچتر باشید.

جنس چرخ – چرخ های استاندارد از پلی اورتان (PU یا یورتان) ساخته شده اند. این ماده سواری نرمی را ارائه می دهد و با دوام است. برخی از اسکوترهای ارزان قیمت دارای چرخهای ساخته شده از PVC یا پلاستیک هستند. اینها می توانند دوام داشته باشند اما سواری نرمی به شما نمی دهد و سوار شدن آن ها احساس ناخوشایندی خواهد داشت. اسکوتر های آفرود داستان جدایی دارد، چرخ های این نوع اسکوتر از نوع لاستیک می باشد و باید همانند لاستیک پر از هوا باشد.

میزان سختی چرخ – اگر بر روی چرخ عددی به شکل xxA مشاهده کردید نشانگر دورومتر یا همان میزان سختی و نرمی چرخ است. این اعدا به طور معمول از 74A تا 88A متغیر است. هرچه عدد پایین تر باشد ، چرخ نرمتر می شود و چرخ می تواند برای جذب شوک بهتر باشد. با این وجود چرخ های نرمتر سریعتر فرسوده می شوند. همچنین برای حرکات نمایشی و بازی کردن در اسکیت پارک ها شما نیاز به چرخ های سفت تر دارید تا به راحتی بتوانید تریک بزنید و با چرخ های خود مانور دهید.

عرض چرخ – چرخ های عریض تر می توانند ثبات بیشتری داشته باشند. این می تواند برای کودکان کوچکتر خوب باشد.


بلبرینگ

درجه بندی کیفیت های بلبرینگ به ABEC آن بر می گردد. هرچه درجه بندی ABEC بالاتر باشد بلبرینگ از کیفیت بالاتری برخوردار است. دامنه آن از ABEC-1 , ABEC-3, ABEC-5, ABEC-7 متغیر می باشد. بهترین بلبرینگ ها ABEC-5 و ABEC-7 می باشد. فقط باید در نظر داشته باشید که متاسفانه بلبرینگ های تقلبی از اعداد الکی بر روی بلبرینگ ها استفاده می کنید. برای مثال ممکن است بر روی بلبرینگ نوشته ABEC-7 را ببینید اما بلبرینگ به صورت واقعی ABEC-7 نباشد و از کیفیت خوبی برخوردار نباشد.

روش های نگهداری بلبرینگ را می توانید در قسمت مجله وبسایت مشاهده کنید.


دستگیره و فرمان

پیچیدن در اسکوتر ها به دو دسته تقسیم می شوند.

در نوع اول که حالت معمولی می باشد با چرخاندن فرمان، می توانید مسیر خود را به چپ و راست هدایت کنید.

نوع دوم که در بسیاری از اسکوترهای 3 چرخه دیده می شود مکانیزم هدایتگر نام دارد. در این مدل ها با چرخاندن فرمان، اسکوتر به چپ و راست حرکت نمی کند. این مکانیزم به این صورت است که خود سوارکار باید به چپ و راست خم شود تا مسیر شما به چپ و راست تغییر مسیر پیدا کند. دقیقا مانند اسکیت برد. پیچیدن با این مکانیزم احساس بهتری می دهد و جوان تر ها این روش پیچیدن را بیشتر از فرمان دوست دارند و آن را لذت بخش تر می دانند.

ارتفاع فرمان

برای راحتی و ایمنی بالا، ارتفاع دستگیره فرمان باید به اندازه کمر شخص تنظیم شود. به نسبت قد سوارکار مدلی را انتخاب کنید که فرمان آن خیلی بلند یا خیلی کوتاه نباشد. اگر ارتفاع فرمان بیشتر از ارتفاع کمر باشد، کنترل اسکوتر خیلی سخت می شود. اگر ارتفاع فرمان کمتر از کمر باشد، شما مجبور می شوید که خم شوید و سواری برای شما راحت نیست.

دستگیره با قابلیت تنظیم ارتفاع

اسکوتر با تنظیم ارتفاع فرمان

بسیاری از اسکوترها دارای فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع هستند. از این نظر عالی هستند زیرا به نسبت قد کودک شما قابل تنظیم هستند. همچنین با رشد کودک شما می توانید ارتفاع فرمان را تنظیم کنید. به این معنی که کودک شما می تواند برای زمان طولانی تری از اسکوتر خود استفاده کند.

دو دسته فرمان قابل تنظیم وجود دارد:

فرمان تلسکوپی

فرمان های تلسکوپی وجود دارد که می توانید آنها را در هر ارتفاعی لازم داشتید تنظیم کنید. شما می توانید فرمان را برای قد مناسب کودک تنظیم کنید. همچنین تنظیم آنها بسیار آسان و سریع است.

فرمان با ارتفاع از پیش تعیین شده

بعضی از فرمان ها دارای دو یا سه حالت تنظیمات ارتفاع هستند که می توانید برای تنظیم اندازه دسته استفاده کنید. تنظیم اینها نیز نسبتاً آسان است اما شما فقط می توانید آنها را روی 2 یا 3 حالت ارتفاع تنظیم کنید.

فرمان ثابت

یک فرمان ثابت فقط در یک ارتفاع مشخص ثابت می ماند. داشتن یک فرمان ثابت دارای مزایایی است. فرمان های قابل تنظیم می توانند به اسکوتر وزن اضافه کنند ، بنابراین ممکن است مدل های دارای دسته ثابت سبک تر باشد اما همیشه اینگونه نیست. اسکوترهای بدلكاری همیشه دارای یك فرمان ثابت هستند زیرا یك دسته قابل تنظیم ارتفاع نقاط ضعفی را به اسكوتر اضافه می كند كه می تواند با فشار حاصل از انجام ترفندها خراب شود یا تغییر شکل یابد.


اسکوتر تاشو

مکانیسم های تاشو برای کودکان کوچکتر بسیار مناسب است. کودکان اغلب پس از چند ساعت سوار شدن خسته شده و از والدین خود می خواهند که آن را در پارک یا هنگام بیرون و خارج از خانه حمل کنند. جمع شدن اسکوتر حمل آن را بسیار راحت تر می کند. این نکته ای است که باید هنگام خرید آن را در نظر گرفت. تا شدن یکی از مزایای خوب به حساب می آید.

اسکوتر تا شو


وزن اسکوتر

برای کودکان خردسال بهتر است دقت کنید یک اسکوتر سبک وزن تهیه کنید زیرا کنترل و مانور آن برای او آسان تر است. همچنین هنگامی که کودک از سوار شدن خسته شد و والدین بخواهند وسیله را جابجا کنند یک مدل سبک و کوچک برای آن ها آسان تر است.

سنگین تر بودن می تواند نشانی از محکم بودن باشد. به نسبت وزن سوارکار ، وزن اسکوتر باید افزایش یابد. مدلهای مخصوص حرکات نمایشی می توانند سنگین تر باشند زیرا باید به اندازه کافی قوی باشند تا بتوانند تأثیر شوک تریک ها را تحمل کنند. با این حال مدلهای بدلکاری با کیفیت دارای مواد محکمی هستند که به نسبت استحکامشان بسیار سبک هستند.

اگر می خواهید از اسکوتر خود برای جابجایی های طولانی استفاده کنید و ممکن است بعضی وقت ها مجبور باشد آن را حمل کنید ، به دنبال مدلی باشید که خیلی سنگین نباشد.


دِک یا عرشه

دِک به قسمتی گفته می شود که سوارکار پایش را روی آن قرار می دهد یا اصطلاحا جای قرار دادن پا است. یک جاپایی عرض و گسترده تعادل سوارکار را آسانتر و امن تر می کند. اگر این دِک به اندازه کافی بزرگ باشد می توانید هر دو پای خود را بر روی آن قرار دهید. اما در نظر بگیرید اگر برای کودکان می خواهید اسکوتر تهیه کنید، سعی کنید دک کوچک تهیه کنید. اگر دک از میزان عادی بزرگ تر باشد کودک نمی تواند به راحت پای خود را روی آن بگذارد و همزمان پا بزند و ممکن است اذیت شود. پس در نظر داشته باشید برای متناسب با اندازه هر شخص دک تهیه کنید.

عرشه اسکوتر و دک

طول های کوتاهتر عرشه برای کودکان کوچکتر بهتر است زیرا عرشه مانع مسیر لگد آنها نمی شود. با بزرگتر شدن و بزرگتر شدن بچه ها ، طول دِک اسکوترهایی که می خواهید نگاه کنید بیشتر می شود.


ترمز

ترمزهای پایی – اکثر اسکوتر ها دارای ترمز پایی بر روی چرخ عقب هستند. کودکان بسیار خردسال احتمالاً از پاهای خود برای کاهش سرعت استفاده میکنند و آنها را روی زمین می کشند و کمتر پیش میاید که از ترمز عقب استفاده کنند اما با بزرگتر شدن می توان ترمز پای عقب را به جای کفش به آن ها آموزش داد.

ترمز دستی – بعضی از اسکوترها علاوه بر ترمز چرخ عقب ، دارای ترمز دستی نیز هستند. اما در اسکوتر های نمایشی هیچکدام از این 2 مدل را مشاهده نمیکنید.


محدودیت وزن

توجه به این مسئله که محدودیت وزن برای هر اسکوتر چقدر است، اهمیت دارد. اگر کودکی به حداکثر حد مجاز نزدیک است بهتر است یک اسکوتر بزرگتر تهیه کنید. اگر خواهر و برادر بزرگتر یا بزرگسالانی وجود دارند که ممکن است بعضی اوقات بخواهند با اسکوتر شما بازی کنند، باید اطمینان حاصل کنید که حداکثر محدودیت وزن به آنها امکان انجام آن را می دهد.


امیدواریم که این مطلب به شما در خرید اسکوتر مناسب کمک کند، اگر سوالی در رابطه با خرید اسکوتر دارید از ما بپرسید. خوشحال میشیم بتونیم به شما کمک کنیم.

برای خرید اسکوتر می تونید از بخش اسکوتر فروشگاه ما دیدن کنید.

12 دیدگاه در “راهنمای خرید اسکوتر

  1. Rohi گفت:

    سلام خسته نباشید من وزنم ۶۰ قد ۱۶۳ و سایز پامم ۳۹
    میشه برای خرید اسکیت برد راهنماییم کنید ؟؟

    1. سلام از اسکیت های 1265000 تومانی میتونید تهیه کنید براتون مناسبه

  2. اشکان گفت:

    متاسفانه برند های اسکوتر فری استایل که معرفی کردید هیچ کدومش رو توی اینترنت برای خرید پیدا نکردم
    فقط میشه از آمازون سفارش داد که اونم خیلی گرون میشه

    1. اسکوتر با کیفیت بالا تو ایران خیلی کم پیدا میشه

  3. مهدیار گفت:

    سلام از چرخ اسکیت میتوان به جای چرخ اسکوتر فری استایل استفاده کرد
    منظورم اینه بلبرینگ هاشون یک اندازه هست ؟

    1. سلام بلبرینگ ها یک اندازه هست ولی از چرخ ها نمیتونید استفاده کنید برای اسکوتر فری استایل

  4. saman گفت:

    سلام وقتتون بخیر چقدر طول می‌کشه که ب دستم برسه

    1. سلام تهران ۱ روز کاری شهرای دیگه ۴ روز کاری +۱ روز کم یا زیاد

  5. غلامحسین گفت:

    سلام خسته نباشید این چرخ اسکوتر از کجا بخرم لطفاً راهنما بدید ولی مال همشون سالم ولی چرخ خراب شد شکست فقط چرخ بخرم از کجا بگیرم سایت برام بفرستید ممنون میشم

    1. سلام چرخ جدا برای اسکوتر نداریم متاسفانه

  6. ابولفضل گفت:

    سلام من قدم 170 و سایز پام 41 بنظرتون اسکوتر فری استایل چه اسکوتر فری استایلی بگیرم؟ ارتفاع فرمان 90 خوبه؟ برا قد من؟

    1. سلام . سایز بله سایز فرمون کمی بالا و پایین هم میره برای تنظیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *