اسکیت برد, مقالات اسکیت برد

تاریخچه اسکیت برد

تاریخچه اسکیت برد
4.2/5 - (6 امتیاز)

معرفی

بچه ها اون چیه که باهاش میشه این ور اون ور رفت و كلي هم هيجان داشته باشه؟
اسکیت برد؟
اسکیت برد خیلی بیشتر از این حرفاست. یک سبک زندگیه! عشقه! اسکیت برد توی 60 سال اخیر دچار تحولات زیادی شده که می خوایم از سیر تا پیازشو براتون بگیم.

۱۹۵۰

رد پای اولیه اسکیت برد میشه تو موج سواری پیدا کرد. اوایل دهه 50 میلادی یک سری موج سوار که دور هم نشسته بودن گفتن چیکار کنیم تا بتونیم حس روی موج بودن رو توی خیابون هم داشته باشیم که بدون هیچ دلیلی به این رفقا “موج سوارای خیابونی گفته شد. اولین بار در هاوایی و کالیفرنیا نوعی اسکیت برد گسترش پیدا کرد که از تخته های موج سواری کوتاه تر با چرخ هایی از فلز بدون بلبرینگ شکل گرفته بود. اواخر دهه 50 اسکیت برد اولین جهشش رو تجربه کرد! بعد از جنگ جهانی دوم اقتصاد آمریکا رونق گرفت که تاثیر زیادی در صنعت اسباب بازی داشت. در این زمان صنعت اسباب بازی از تخته و چرخ آگاه شد. در 1959 Roller Derby اولین اسکیت برد رسمی رو با یک سری پیشرفت های فنی به بیرون عرضه کرد. که باعث حفظ تعادل بهتر و در نتیجه حركت ها و مانور های بیشتر شد.

۱۹۶۰

از 1959 تا 1965 اسکیت برد هر روز معروف تر و معروف تر می شد تا اینکه به خاطر توسعه صنعتی از اسباب بازی به تجهیزات ورزشی تبدیل شد.
در 1962 مغازه val-surf در هالیوود اولین اسکیت برد دست ساز که از فرم معمول تخته موج سواری با تراک و به صورت کامپلیت بود رو به فروش گذاشت. در همون سال کمپانی Patterson Forbes اسکیت برد رو با تراک های پیشرفته تری درست کرد. در 1963 ناشر مجله Surf Guide برای اولین بار از اسکیت برد نوشت؛ همچنین قسمتی از صنعت لباس هم به این موضوع اختصاص یافت. یکی از معروف ترین برند های کفش اسکیت برد یعنی vans در 1966 شروع به کار کرد و اسکیت بردرایی از کل جهان رو تا به امروز حمایت می کنه. همین طور کمپانی های کفش مثل Converse, Etnies, vans, Globeو DC ساخت کفش های مرتبط به اسکیت برد و لباسهای خیابونی رو گسترش دادن.
یک جهش بزرگ دیگه در 1963 اولین مسابقه اسکیت برد در ساحل هرموسای کالیفرنیا بود. اسکیت برد دیگه فقط وسیله رفت و آمد نبود. اسکیت بردرها تواناییشون رو در رشته های مختلف مثل freestyle یا slalom نشون دادن و کمپانی ها شروع به جمع کردن تیم برای اسپانسرشیپ کردند. همین طور که اسکیت برد عمومی تر می شد اولین مجله اسکیت برد به اسم The Quarterly skateboarder در ۱۹۶۴ منتشر شد.

قدم بعدی پیشرفت های بیشتر در شکل و فرم تخته ها بود. Larry Stevenson کیکتیل (kicktail) را اختراع کرد که امکان بهتر استفاده کردن از اسکیت را به همراه داشت.
تنها چیز ثابت، تغییر کردنه. و برای اسکیت برد همه چیز تغییر کرد. Frank Nasworthy مخترع چرخ های urethane در 1972 اسکیت برد رو به عرصه برگردوند. او کمپانی چرخ های کادیلاک را باز کرد و با متریال جدید چرخ ها باعث نرم تر شدن، سریع تر شدن و راحت تر شدن اسکیت برد شد. تنوع رشته ها مثل downhill, freestyle و slalom نقطه عطفی برای اسکیت برد بود.
مجله های جدید مثل Skateboarder Magazine از 1975 منتشر شدند و رویداد های جدیدی راه اندازی شد. در 1976 اولین اسکیت پارک افتتاح و پارک های جدید با وسایل جدید مثل رمپ های عمودی و کیکرها پر شد.

۱۹۷۰

در اواسط دهه 70 اسکیت برد به آلمان رسید. سربازهای آمریکایی اسکیت برد رو با خودشون آورده بودند و در 1976 مونیخ اولین مرکز اسکیت برد در آلمان شناخته شد. در Neuperlach مونیخ اولین اسکیت پارک ساخته شد و به دنبالش اولین مجله اسکیت برد هم انتشار یافت. در 1978 اولین مسابقه قهرمانی اسکیت برد در مونیخ برگذار شد. تمام رایدرها با استایل خاص خودشون trick های زیادی رو اضافه کردن در نتیجه شکل و شمایل اسکیت برد روز به روز پیشرفته تر شد. شکل ها تغییر کرد؛ تخته ها پهن تر شدند و مقعر (concave) و سر و ته آنها (nose & tail) بیشتر شد.


سپس در 1978 Alan Gelfand با اختراع یک حرکت در اسکیت برد انقلاب ایجاد کرد! Ollie که بهترین حرکت اختراع شده تا به حال محسوب میشه. این سرآغاز اسکیت برد خیابونی بود.
‏Rodney Mullen یکی از اولین رایدرهایی بود که حرکت Ollie رو ارتقا داد و حرکات تلفیقی زیادی رو ابداع کرد و استایل جدیدی از اسکیت برد رو انتشار داد. در کنار ورزش های سرگرم کننده دیگه مثل bmx یا inline؛ اسکیت برد خیابونی بیشتر و بیشتر توسعه یافت و محبوب شد.
در 1981 مجله Thrasher به وجود آمد و از آن به بعد این مجله به اصل و ریشه اسکیت برد، یعنی اسکیت برد خیابونی، استایل های راک و پانک و این نوع سبک زندگی پرداخت.
در 1983 یک مجله معروف دیگه به اسم Transworld skateboarding magazine نشر یافت. در کنار این مجله ها، مجله های کوچکتری هم به وجود آمدند و مغازه اسکیت های بیشتری باز شدند. به همين علت اسکیت برد بیشتر دیده و شناخته شد. انتشار جهانی حرکت های جدید و دیده نشده اسکیت برد شروعی بود برای اولین ویدیوهای اسکیت در VHS و فیلمبرداری در صحنه بیش از پیش مهم شد.

۱۹۸۰

‏Titus Dittmann در پیشرفت اسکیت برد آلمان تاثیر گذار بود. او محصولات مربوط به اسکیت را از آمریکا وارد می کرد و مسابقات و رویداد های مختلفی تشکیل می داد. در دهه 80 Munster Monster Mastership ،یکی از بزرگترین رقابت های بین المللی اسکیت برد، رخ داد و اسکیت برد در آلمان معروف تر شد.

از اواسط دهه 80 به بعد اسکیت برد بازهای حرفه ای قادر به گرفتن پول خوبی بودند و صنعت اسکیت برد در آمریکا رونق گرفته بود. اواخر دهه 80 کمپانی هایی مثل Powell Peralta, Santa Cruz و Vision وارد صحنه شدند و بازار بین المللی اسکیت را به دست گرفتند. مد به طور عمده به وسیله کفش تعریف شد. کفش های Converse, Vans یا Vision نمادی برای اسکیت برد بودند.


حالا اسکیت برد در آمریکا و آلمان شناخته شده بود و وقت این بود که اسکیت برد خیابونی جای vert skateboarding رو بگیره. شمار اسکیت بردرها افزایش چشم گیری داشت و اسکیت بردرهای حرفه ای مثل ستاره های بیسبال یا فوتبال معروف شدند.

اوایل دهه 90 اسکیت برد به علت افزایش در تمایل به ورزش های گوناگون تا حدی فراموش شد و به جایگاه قدیم خود برگشت اما به علت عصر دیجیتال، حضور خودش رو در عموم نشان داد. از اواسط دهه 90 اسکیت برد مدرن فاز جدیدی رو تجربه کرد که تا به امروز ادامه داشته. Mega events مثل X-Games راه اندازی شد و به تلوزیون راه پیدا کرد. به علت مجله های متعدد تمام رویداد ها، ویدیوها و صد البته اینترنت اسکیت برد در سراسر جهان رایج شد. به خاطر برند هایی مثل Chocolate, Girl Skateboards یا Flip Skateboards شکل و سخت افزار اسکیت پیشرفته تر شد و اسکیترها توانستند اسکیت برد هایی با کیفیت بالا در شهر های بزرگ تر بخرند.


یکی دیگه از شاخص های مهم در رایج شدن اسکیت برد مسابقه هست، که یکی از بزرگترین مسابقه ها Street League نام داره.
‏Street League Skateboarding مسابقه اي كه به صورت ليگ برگزار ميشه و برای اسکیترهای حرفه ای بین المللی است. در اینجا بهترین اسکیت بردرایی رو میبینین که میتونین فکرشو بکنین مثل Nyjah Huston, Eric Koston, Paul Rodriguez, Andrew Reynolds, Ryan Sheckler یا Torey Pudwill. به خاطر جایزه 200 هزار دلاری یا حتی بیشتر و 10 هزار بیننده مسابقه Street League اسکیت برد تبدیل به ورزش حرفه ای شد.


در آلمان درست مثل آمریکا اسکیت برد خیابونی معروف ترین رشته در مسابقات محسوب میشه. در اروپا و آلمان اسکیت برد خود محور بوده و صنعت، اسکیت بردرهای حرفه ای و مسابقه ملی مستقل خودش رو داره. این مدرکی برای نشون دادن بزرگیه نقش اسکیت برد در جامعه ماست.
اسکیت برد برای خیلی از مردم تبدیل به شغل شد. به خاطر نشون داده شدن روز افزون اسکیت برد در شبکه های تلوزیونی و اینترنت اسکیت برد رشد خواهد کرد و نوآوری های بیشتری به همراه خواهد داشت. اما برای بیشتر ما اسکیت برد یک سرگرمی و نگرش به زندگی هست و خواهد بود.
تنها چیزی که باقی مونده بگیم: از تو ممنونیم اسکیت برد

6 دیدگاه در “تاریخچه اسکیت برد

  1. سایه گفت:

    لطفا رابطه ی اسکیت بورد با هیپ هاپ رو هم بنویسید۔ سپاس

  2. Nnn گفت:

    سلام خرید حضوری دارید؟

    1. سلام، خیر فروشگاه حضوریمون جمع شده
      فروش فقط از طریق سایت هست
      ولی اگر نیاز به راهنمایی یا تصاویر بیشتر دارید میتونید از طریق دایرکت اینستاگرام، واتساپ، شماره تماس های درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید

  3. امیر گفت:

    سلام ببخشید می تونی توضیح بدین که چطوری اسکیت برد به سه دسته کروز لانگ برد و اسکیت برد تبدیل شد

    1. سلام بخاطر کاربرد این اسکیت برد ها هست. مثل وانت – سواری سدان – و ماشین اس یو وی
      توضیحات اسکیت کروزر ها و لانگ برد بخونید متوجه میشید داخل سایت هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *